lørdag den 13. juli 2013

Store blåbær
I 2009 købte vi de første blåbærplanter, vi købte lidt Blue Crop og Reka, året efter købte jeg lidt flere og så blev de plantet efter alle kundstes regler ude i marken , jeg havde dog glemt at tage haren og råvildte i ed om at de bare skulle holde sig fra mine blåbær til gengæld ville jeg give dem majs og andet guf ad libitum. Samlingen bestod af :
3 Blue Crop
8 Reka
3 Gold Traube
2 Nui
2 Eliot
1 Draper
2 Patriot
1 Chandler
1 Duke
1 Northland
2 Aurora
1 Elisabeth
1 Jay
1 Ozarka blue
I 2011 og 2012 fik jeg ikke en hel masse bær . Efter et par år i marken hvor de voksede nedad fordi hare og råvildt har gnavet de nye skud ned hver vinter , besluttede jeg at grave dem op og placere dem i store 40 liters potter sommeren 2012.
Mine planter kvittere med masser af bær i år :-).


Normalt er sidste års skud der bære bær.... Jeg nåede at få mine planter af marken inden det blev efterår og fik dermed redet de nye skud der skulle bære i år. Mine anstrengelser giver pote og så jeg har fået blod på tanden og har været i Thyregod hos www.blåbær.nu og købe flere planter,
 Jeg kom hjem med : 10 Patriot fordi den smager fantastisk
9 Bluecrop fordi den køre godt og giver mange store flotte bær.
1 Duke , det var faktisk en fejl den skulle have været en blue crop.
2 Legasy fordi den skulle være stedsegrøn, men måske ikke så hårdfør , så den skal have en varm plads.
5 Hardy blue pga. af smagen , jeg har dog ikke smagt den endnu .
2 multebær ( bare for sjov ) aner ikke hvordan man passer dem !


Ovn i hatte fik jeg en ny sorte der hedder Bonus. På http://www.backyardberryplants.com/plants/blueberries/ skriver de : This cultivar was named for its very large sized fruit and consistent, high yields. The extra-large, juicy, bright blue berries are very sweet, and yields on a mature bush will range between 8-12 pounds (higher yields have been reported in coastal Michigan). Bonus will mature to a height of 5-6' by 3' wide, with an upright habit and strong branches. Bonus begins ripening its fruit a little after Elizabeth has begun turning ripe. The size and flavor of the berries on Bonus make it a great cultivar for exhibition or fresh-market sales at farmers markets. Hardy in USDA zones 4-8.

Det bliver spændne og se hvorden den smager , men det bliver ikke før næste år , for der ingen bær på planten i år. desuden har jeg taget en masse stiklinger, så hvis de alle bliver til noget så vil jeg have omkring 100 planter næste år. De vil dog ikke alle bære bære , og planterne har også best af at danner gren de første år.

Vil du vide noget om at dyrke blåbær ?

http://da.wikipedia.org/wiki Dyrkede_blåbær
og    danmarks blåbæravler forening har også en del du kan læse

Sidste år havde den lokale købmand også et knald tilbud på nogle billige blåbærplanter 2 for 25 kr, der var ingen navn på og de så ud som om de både havde fået frost og tørke , jeg fandt dog nogen jeg mente jeg godt kunne redde, de giver ikke rigtig bær i år men de klarede alle vinteren og står nu i store potter, samt et par oppe i haven , men de har ikke fået den pleje de har krav på og er derfor ved at død, så de kommer også i potter.
Hvad er dog planen dog med alle disse blåbær ? jo jeg har da tænkt på at om 4-5 år så skal jeg da til at sælge dem . men indtil da , så spiser jeg dem selv ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar